Senin, 17 Juni 2019

Bagaimana Menghidangkan Lezatos Rengginang Dari Nasi Semalam

Rengginang Dari Nasi Semalam. Lihat juga resep Rengginang Nasi enak lainnya. Rengginang Dari Nasi Semalam #SiapRamadan #AntiRibet. Kukus sebentar nasi semalam hingga cukup panas.

Rengginang Dari Nasi Semalam Sajian satu ini banyak dijual di penjual nasi goreng di Jakarta. Pada dasarnya nasi goreng gila adalah nasi goreng yang aneka isiannya tidak dioseng bersama nasi. Baca juga: Resep Roti Goreng Kornet Keju, Sarapan Enak Pakai Roti Tawar Sisa. Netizen dapat Menghidangkan Rengginang Dari Nasi Semalam dengan menggunakan 3 bahan dan 6 langkahnya. Begini metode masaknya.

Bahan-bahannya ialah Rengginang Dari Nasi Semalam

  1. Kamu siapkan 1 mangkok dari Nasi semalam.
  2. Kamu dapat 3 sdm dari Tepung Tapioka.
  3. Kamu dapat 1 sdt dari Garam.

Aneka isian tersebut dimasak terpisah untuk menjadi topping alias lauk dari nasi goreng. Lebih bermanfaat jika kamu jadikan kerupuk nasi, sebagai camilan murah meriah dan enak di rumah. Rengginang atau keropok beras pulut ialah sejenis keropok tebal yang diperbuat dari beras pulut yang dibentuk bulat yang dikeringkan dengan dijemur di bawah panas matahari lalu digoreng panas dalam minyak. Agak berbeza dari jenis keropok lain yang kebanyakannya diperbuat dari adunan bahan yang dikisar halus seperti tepung ubi kayu atau tumbukan biji belinjau, Rengginang tidak dihancurkan.

Rengginang Dari Nasi Semalam langkah-langkah

  1. Kukus sebentar nasi semalam hingga cukup panas.
  2. Taruh di wadah yg cukup utk mencampur. lalu tambahkan garam, aduk rata.
  3. Kemudian tambahkan tepung tapioka, aduk lg smp benar" rata.
  4. Bentuk sesuai selera. Lalu jemur hingga benar" kering.
  5. Klo sudah benar" kering baru d goreng dg minyak panas api sedang..
  6. Rengginang, siap d buat cemilan sambil bersantai 😉😉.

Lebihan nasi semalam selepas bersahur ada lagi, nak buat apa ya? Dari dibiarkan begitu saja, apa kata cuba buat keropok nasi menggunakan lebihan nasi tersebut. Bukan itu sahaja, resipi ini didatangkan khas dari Indonesia pula tu. Hal ini kerana, keropok nasi ini agak popular juga di sana. Jadi, jom kita cuba buat keropok nasi […] Perbedaan antara intip goreng dan rengginang hanyalah pada ukurannya.


EmoticonEmoticon